BMI index

BMI index
kg
cm

Problémy s váhou mohou být celkem časté. Většina lidí zná pochopitelně situaci, kdy lidé mají větší hmotnost, než by bylo správné. Existuje však i situace, kdy mají váhu naopak velmi nízkou. Zjistit, zda je aktuální hmotnost člověka správná, není složité. Pomůže BMI index. Jde o zkratku označující index tělesné hmotnosti neboli Body Mass Index.

Čím je BMI index charakteristický?

Jak bylo zmíněno, jedná se o index tělesné hmotnosti. Tedy číslo, které vypočte naše kalkulačka a které vám může říci, jak na tom s váhou konkrétně jste. Pomůže určit, zda je vaše váha optimální, stejně jako určit, zda je na místě změna stravování. Jak v souvislosti s tím, že může být nutná dieta, tak i s tím, že bude na místě nabrat svalovou hmotu.

Naše BMI kalkulačka vám pomůže s výpočtem

Je třeba uvést, že BMI index je možné vypočítat i z hlavy. Je však nutní mít k dispozici řadu proměnných, které hrají roli. Mnoho lidí chápe danou hodnotu hlavně jako poměr váhy k výšce člověka. To je pouze to jednodušší vysvětlení. Vliv na výsledné číslo má také věk konkrétní osoby, ale i to, zda jde o muže nebo ženu. Naše BMI kalkulačka zajistí, že stačí zadat pouze základní informace a následně se dozvíte přesný výsledek. Bez nutnosti porovnávat s tabulkami to, jak bude číslo ovlivňovat právě vaše datum narození, nebo pohlaví.

Co vám hodnota BMI řekne?

Je to index, tedy číslo, které se následně podle své velikosti zařadí do jedná z pěti hodnot. Každý samozřejmě touží po tom, aby jeho BMI ukazovalo normální váhu a nemusel se svým tělem nic dělat, ani měnit jídelníček. Jak ukazují naše statistiky, u většiny jedinců je výsledek neuspokojivý. Nenechávejte nic náhodě a vypočtěte si, jak na to, jste právě vy. Získáte požadovanou hodnotu, stačí ji zařadit do správného rozmezí.

  • 0 až 18,5: Tento BMI index jasně ukazuje na podváhu. Čím je hodnota nižší, tím větší problém. Cíl je jasný – zvýšit váhu, aby indexy stoupl nad limit 18,5. Ideální je zaměřit se hlavně na cestu spojenou se změnou stravování a růstem svalové hmoty.
  • 18,5 až 25: Ideální stav, který značí normální váhu. Pokud vám naše BMI kalkulačka vypočetla hodnotu okolo čísla 22, jde o úplně nejlepší výsledek. Uspokojivě však můžete vnímat i to, že je váš index tělesné hmotnosti kdekoliv v tomto rozmezí. Jakmile se však začne blížit okrajovým hodnotám, zpozorněte.
  • 25 až 30: Hodnota ukazující na nadváhu. Jde o stav, který už ukazuje na to, že vaše váha není ideální a je třeba začít tento problém řešit. Správnou cestou je samozřejmě hubnutí. A čím více se hodnota blíží třicítce, tím alarmující stav hodnota ukazuje.
  • 30 až 40: Stav označující obezitu prvního a následně i druhého stupně. Ten první je zhruba do indexu 35, ten druhý nad dané číslo. Oba stavy již mohou přinášet i mnoho zdravotních rizik a fakt, že budete zařazováni do celé řady rizikových skupin, které ovlivňují vaše zdraví.
  • 40 a více: Tento BMI index ukazuje na těžkou obezitu. Zde je na místě vyhledat pomoc odborníků. Ty navrhnou správný postup redukce váhy, díky čemuž dojde i ke zmírnění všech rizik, které doslova každou minutu ohrožují váš život.

Proč je třeba brát Body Mass Index orientačně?

I když se jedná o hodnotu, která dokáže o vaší váze hodně říci, je nutné dodat i to, že Body Mass Index by měl být brán spíše orientačně. Důvod je ten, že nebere v potaz úplnou skladbu těla. Příkladem je svalová hmota. Osoba s vyrýsovanou postavou plnou svalů může počítat s výsledkem, který bude vyšší než normál. Přitom jeho tělo je ve formě. Stejné to může být u jedinců, kteří mají minimum svalové hmoty. Jim zase vyjde váha optimální, i když by potřebovalo trochu svalstva vytvořit.

Jaký je přesný výpočet BMI?

Chcete vědět, zda bude nutné rychlé hubnutí, zda bude nutné nějaký kilogram přidat, nebo zda je vše v normálu? Proveďte výpočet BMI na naší kalkulačce. V té je zabudován onen důležitý vzorec, který vede ke zjištění konkrétní hodnoty. Zajímá vás, jak vypadá? Základem je již zmíněná hmotnost a výška. Vezme se vaše váha, která se vydělí vzrůstem v metrech, jehož hodnota bude na druhou. Rázem vyjde číslo, které vám řekne, jak na tom se svou postavou jste. Naše kalkulačka je tolik sofistikovaným nástrojem, že bere v potaz i pohlaví a váš věk.

Existují i jiné ukazatele?

Jak jsme zmínili, BMI index nemusí být úplně přesný a je vhodné brát ho spíše se rezervou. I proto se může objevit otázka, zda existují i jiné ukazatele, než je jenom index tělesné hmotnosti. Odpovědí je, že ano. Tím prvním je určitě BMI Prime. Jedná se o index založený na stejném výpočtu, kdy se výsledek následně porovná s horní hranicí normální váhy. Co je výsledkem? Hodnoty, které říkají toto:

  • Méně než 0,74: Podvýživa
  • Rozmezí 0,74 – 1,00: Normální váha
  • Více než 1,00: Nadváha, obezita

Dalším známým ukazatelem je takzvaný Rohrerův index. Ten se využívá především u dětí a lze ho značit za index tělesné plnosti. Právě tento ukazatel lépe charakterizuje dětskou postavu. Třetí variantou je takzvaný ABSI. Ten bere jako proměnnou i robustnost postavy. Konkrétně obvod pasu, který vede k přesnějšímu pohledu na váhu člověka.

Podobně jako výše zmíněná možnost je na tom také WHR index. I ten bere v potaz postavu. Přihlíží nejenom k pasu, ale také k bokům. Zjišťuje se ve chvíli, kdy je na místě zjistit, v jakých partiích se ukládá nejvíce tuku. Tím posledním ukazatelem je Brocův index. Ten je podobně jako BMI index určený spíše pro průměrné jedince, jelikož je aplikován pouze u lidí, kteří měří v rozmezí 155 – 165 cm. V tomto rozmezí je velmi přesné i klasické BMI.